Hallonpaj med saffransmarängtäcke

Första september var det två hela år sedan jag flyttade hemifrån och Jocke flyttade hemifrån och vi flyttade ihop. Vi hade bara varit tillsammans i ett halvår då men det kändes bara rätt och det gör det fortfarande, mer rätt än någonting annat faktiskt.
 
Så, för att fira detta så bakade jag en paj som min lillasyster gjort tidigare och som lät helt fantastiskt god, nämligen hallonpaj med saffransmarängtäcke. Och vet ni vad? Den var precis så god som jag förväntade mig, helt löjligt god. Därför tänkte jag dela med mig av receptet här och nu.
 
Pajskal
125g smör
1 äggula
2 1/2 dl. vetemjöl
1/2 dl. socker
 
Arbeta ihop degen och tryck ut i en pajform. Förgrädda pajskalet i ca. 15 min. på 200 grader.
 
Fyllning
ca. 3dl. hallon (jag tog mer, snåla inte ;))
1dl. socker
1/2 dl. potatismjöl
 
Blanda ihop och bred ut i pajskalet.
 
Saffransmaräng
3 äggvitor
1 paket saffran
1 1/2 dl. socker
 
Vispa länge tills marängsmeten blir så pass hård att du kan vända bunken upp och ner utan att smeten rinner ut. Bred ut marängsmeten över hallonen och grädda pajen ca. 25 min. på 200 grader (håll ett öga på pajen, jag var tvungen att ta ut den efter 20 min. för att marängen inte skulle bli bränd).
 
 
Njut!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Viktorias Hem-ligheter

En inredningstokig, pysselgalning, loppisfantast, crazy cat lady och obotlig temissbrukare som delar med sig av sina tankar och hem-ligheter. ;)

RSS 2.0