Lakritskola med mörk choklad

Om jag var tvungen att välja en sorts godis som jag skulle hålla mig till resten av livet så skulle valet vara mycket enkelt för mig. Lakrits, riktigt salt sådan, skulle det bli. Det finns liksom inget som är godare. Om jag och J köper lösgodis så innehåller påsen oftast två färger; svart och brunt. Jag plockar i lakrits och han choklad. En mycket bra kombo om jag får säga det själv.
 
Därför smyger jag gärna in någon form av hemmagjort lakritsgodis till julen och vad kan bli bättre än lakritskola doppad i mörk choklad med havssalt uppe på? Igår gjorde jag slag i saken och det blev fantastiskt gott!
 
 
Lakritskola doppad i mörk choklad
(Ca. 60 bitar)
 
3dl vispgrädde
3dl socker
1dl sirap
2msk lakritspulver
1msk smör
200g mörk blockchoklad
lite flingsalt
 
Koka upp grädde, socker och sirap under omrörning i en tjockbottnad kastrull. Rör ner lakritspulvret. Låt koka tills smeten håller för kulprov eller är ca. 120 grader varmt. Tag av kastrullen från värmen och rör ner smöret. Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper som är ca. 20x20cm och låt svalna (gärna i kylen). Smält chokladen och skär kolan i bitar (ca 60 st). Rulla kolorna i chokladen och lägg på ett bakplåtspapper för att stelna. Strö över lite flingsalt på dem innan chokladen har hunnit smälta. Förvaras i kylen i en tätslutande burk, gärna med smörpapper mellan lagren så att de inte kladdar ihop.
 
 
 
De blev dessutom väldigt fina att se på, havssaltflingorna blir liksom pricken över i:et, både smakmässigt och utseendemässigt. Jag kommer definitivt att göra dessa godingar flera gånger.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Viktorias Hem-ligheter

En inredningstokig, pysselgalning, loppisfantast, crazy cat lady och obotlig temissbrukare som delar med sig av sina tankar och hem-ligheter. ;)

RSS 2.0