Retroporslin och loppisabstinens

Här sitter jag hemma och förgås av loppisabstinens och inget hellre vill än att ta bilen tidigt en lördag, åka åt något håll och stanna vid varenda loppisskylt efter vägen. Allra helst tillsammans med min Jocke och mina bästa loppissällskap; svägerskan Elisabeth eller mina fina vänner Anna och Martin. Men nu när bästa loppissäsongen börjar så är det ju även högtryck på jobbet där vi säljer öl i absurda mängder (har jobbat på Systembolaget i två och ett halvt år och slutar aldrig att häpnas över hur mycket folk handlar hos oss kring midsommar). Alltså, inte mycket ledighet för min del än så länge och jag får vänta till augusti innan jag får tre härliga veckors semester.
 
Så tills vidare kan vi väl ta och kika lite på några av mina senaste nyförvärv som jag med ett visst lirkande fått inhandla för Jocke, trots mitt köpförbud som han har tvingat på mig..
 
 
Vi börjar med mitt allra senaste fynd som jag faktiskt hämtade hem för bara en timme sedan ungefär och som jag i detta nu är helt lyrisk över. Ett megafint Gefyr-fat i mint condition som jag fick köpa av en dam för 75 spänn. Serien Gefyr formgavs av allas vår favorit Stig Lindberg för Gustavsberg år 1952. Hur läcker är inte formen? Jag vill servera härliga röda små körsbärstomater eller kanske jordnötter eller vad som helst i den nu, nu nu!
 
 
 
För några månader hittade vi en annons där omkring 43 delar av Gefles Arkad fanns till salu och eftersom vi var på jakt efter nytt vardagsporslin så slog vi till. Jag gillar verkligen den svagt fyrkantiga formen på tallrikarna och dekoren som Helmer Ringström ritade år 1969. Kaffekopparna var tyvärr i ganska dåligt skick medan alla tolv asietter var felfria. Men i det stora hela så är vi väldigt nöjda med vår nya servis.
 
 
Jag har fastnat lite för gefleporslin sedan vi skaffade Arkad-servisen och var därför inte sen med att köpa 15 delar av Gefles femtiotalasservis Pigg (designad av Kjell Blomberg 1954)för ynka 75 kr, även dessa var lite varierande i skicket, några tallrikar med lite bestickrepor och någon skada i galsyren på undersidan men jag gillar dem väldigt mycket och är nöjd över mitt fynd. :)
 
Svenskt retroporslin för hela slanten alltså och jag känner att ett litet nördighetsfrö har börjat gro inom mig och jag befarar att jag kommer att bli nördigare och nördigare ju fler retrobloggar jag följer och ju fler nummer av tidningen Hus&Hem Retro som dimper ner i brevinkastet. This is only the beginning...
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Viktorias Hem-ligheter

En inredningstokig, pysselgalning, loppisfantast, crazy cat lady och obotlig temissbrukare som delar med sig av sina tankar och hem-ligheter. ;)

RSS 2.0