Sovrummes olika vinklar och vrår

Vårat sovrum har inte riktigt känts färdigt - förrän nu. Som jag visade er redan i förra veckan så har ju mitt gamla sybordsunderrede fått sällskap av en antik trälår istället för en bordsskiva. Den har nu fått ta mitt gamla nattduksbords plats vid huvudändan på sängen och agerar nu sängbord åt mig och jag är mycket nöjder.
 
 
 
Vackert hantverk.
 
 
 
Sedan passade vi även på att sätta upp den lilla hyllan med spegel som jag köpte på Silvergruvans antikbod här i Sala för ganska länge sedan. Söt va? Har verkligen längtat efter att få sätta upp den men inte varit helt hundra på var den skulle sitta - förrän nu.

 
Tamburmajoren som jag målade i snyggaste ljusgröna färgen har fått byta hörn. Först stod den och trängdes med sybordsunderredet i hörnet som syns på första bilden men nu har den fått flytta ner till ena hörnet vid fönstret. Där stod tidigare min fina damejeanne (på bilden nedan) som tyvärr har fått flytta ner i förrådet. Tamburmajoren är mer praktisk än damejeannen så den fick vinna den här gången.
 
 
När vi bor på flera kvadratmeter än femtiosju så lovar jag att du ska få en hedersplats igen, fina du.
 
 
Jockes snuttekanin och min snuttenalle (som heter Kissen) har fått en tron att sitta på, beståendes av gamla resväskan och hattasken.
 
 
För att citera Ernst Kirchsteiger; "När en katt ligger och sover i ett rum finns det inte mycket mer för en inredare att göra där." Nåväl, Dajm sover inte här men han är kronan på verket i vilket fall som helst. ;)
 
 
Påfågelfjädrarna behövde inte flytta med damejeannen ner i förrådet utan de stack jag fast bakom spegeln istället.
 
 
 
När Jockes dykarklubb skulle byta lokal så fick jag sex stycken sånna här megafina gamla glasflöten. De hänger som vackra smycken, tre om tre, på varsin sida om frönstret.
 
Det var mitt sovrum det! Det är intressat hur jag har blandat hejvilt med olika stilar i de olika rummen i lägenheten. Sovrummet till exempel, är ju lantligt och riktigt romantiskt*, medan köket domineras av pasteller, retro och med 50/60-talsreklam som pryder väggarna. Vardagsrummet däremot, är lite svårt att stilbestämma, det är liksom en blandning av antikt, retro och nytt, där har jag tagit det jag gillar, saker som jag vill ska stå framme och grupperat dem i olika stilleben så att de ska passa ihop på något vänster. Jag får ta och visa lite fler helhelts bilder från kök och vardagsrum senare så får ni ser vad jag menar. ;)
 
* Jag tänker inte säga shabby chic för jag haatar det uttrycket, med alla låtsasgammla, nytillverkade och vitmålade prylar med tillpiffade skavda hörn och kanter för för att få fejkpatina, nej, saker som ser gamla ut ska vara gamla, ha åldrats och fått sin patina genom användning. Men ja, jag vet att min helfigursspegel är sådär låtsaspatinerad men den köpte jag för att den var så jäkla snygg och jag fick betala typ halva priset för den, men som alla vet så är det ju undantagen som bekräftar regeln. ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Viktorias Hem-ligheter

En inredningstokig, pysselgalning, loppisfantast, crazy cat lady och obotlig temissbrukare som delar med sig av sina tankar och hem-ligheter. ;)

RSS 2.0