Lampan i fönstret

Någon som kommer ihåg lampskärmen jag pysslade ihop förut av en slaktad lampskärmsstomme, en herrans massa träkulor och en bollfrans? Jag visade upp den i gamla bloggen men orkar inte leta fram och länka det inlägget. Såhär såg den ut då i alla fall:
 
 
Skärmen ser likadan ut nu förstås men skillnaden är att den har fått en ny fossing att bo på. Jag och Jocke var på en loppis för ett tag sedan där en av mina vänner hade ett bord. Hon ville verkligen bli av med allting och det slutade med att hon gav mig den här tjusiga gamla lampfoten i mässing och någon slags sten, kanske alabaster eller något sånt?
 
 
Hur tjusig som helst är den i vilket fall och när jag kom hem testade jag genast hur träkuleskärmen gjorde sig på foten. Jag gillade verkligen resultatet, kombinationen blev väldigt lekfull med träkulorna och bollfransen mot den väldigt stiliga och tunga foten.
 
 
Istället för en knapp så har den ett sånt där gulligt litet snöre som man drar i för att tända och släcka lampan men den lilla saken man drar i var en ful, vit plastplupp som inte alls passade ihop med den gamla stilen på foten. Så jag böt ut den mot en fin liten porslinspärla istället, mycket bättre. Det är ju trots allt detaljerna som gör det. Allra bäst hade det varit om jag hade haft en träpärla som vore något större än kulorna på skärmen, det hade ju bara varit så snyggt. Någon sån pärla hade jag dessvärre inte, så tills vidare fick det bli en porslinspärla.
 
 
Älskar mässingsdetaljerna mot den snygga stenen. Tack så mycket Jessie för den fina lampfoten, den passar perfekt i vardagsrumsfönstret hos oss! :)
Trackback

Viktorias Hem-ligheter

En inredningstokig, pysselgalning, loppisfantast, crazy cat lady och obotlig temissbrukare som delar med sig av sina tankar och hem-ligheter. ;)

RSS 2.0